This is a strange gemara about temptation, vanity and the evil eye.
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף כ עמוד א
רב גידל הוה רגיל דהוה קא אזיל ויתיב אשערי דטבילה אמר להו הכי טבילו והכי טבילו אמרי ליה רבנן לא קא מסתפי מר מיצר הרע אמר להו דמיין באפאי כי קאקי חיורי רבי יוחנן הוה רגיל דהוה קא אזיל ויתיב אשערי דטבילה אמר כי סלקן בנות ישראל ואתיין מטבילה מסתכלן בי ונהוי להו זרעא דשפירי כוותי אמרי ליה רבנן לא קא מסתפי מר מעינא בישא אמר להו אנא מזרעא דיוסף קא אתינא דלא שלטא ביה עינא בישא דכתיב +בראשית מ"ט+ בן פורת יוסף בן פורת עלי עין ואמר רבי אבהו אל תקרי עלי עין אלא עולי עין רבי יוסי ברבי חנינא אמר מהכא +בראשית מ"ח+ וידגו לרב בקרב הארץ מה דגים שבים מים מכסין עליהם ואין עין הרע שולטת בהם אף זרעו של יוסף אין עין הרע שולטת בהם ואי בעית אימא עין שלא רצתה לזון ממה שאינו שלו אין עין הרע שולטת בו
Brachot 20a
Rav. Gidel would go and sit at the entrance of the (women's) mikveh. He would say to them, "Immerse this way. Immerse this way." The rabbis said to them, "Don't you worry about your yetzer hara?" He said to them, "They seem to me like white geese."
R. Yochanan would go and sit at the entrance to the Mikveh. He said, "When the daughters of Israel would come out of the mikveh, they would look at me and they will have children as beautiful as I am. They said to him, "Aren't you worried about incurring the evil eye?" He said to them, "I come from the line of Joseph over whom the evil eye has no power as it is written, 'A charming son is Jospeh, a charming son to the eye (alei ayin).'" R. Abahu said, "Don't read it alei ayin (to the eye) rather olei ayin (over the eye)."
R. Yossi bar Chaninah said that you can derive that Yosef was immune to the evil eye from a different verse: "And may they grow in the land as abundantly as the fish in the sea." Just as the fish in the sea has water that covers them, so too regarding the progeny of Yosef, that the evil eye has no power over them.
Or if you want you can say that an eye that does not want to enjoy that which is not its own (like Yosef resisted the temptation of Potifar), the evil eye has no power over it.
No comments:
Post a Comment